-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47188 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

قرآن كريم چه آرزوهايي را عامل سعادت انسان ميداند؟

از آن جا كه آرزو، انسان را براي رسيدن به آنچه در آرزوي آن است، انگيزه ميدهد و هنگامي كه انسان ـ براي رسيدن به هدفي ـ داراي انگيزه شد، غالباً با تلاش و كوشش به هدف ميرسد و يا دست كم در مسير آنهدف گام بر ميدارد و با اميد به آن زندگي ميكند; بنابراين، اگر انسان، آرزوي رسيدن به هدف والايي را داشته باشد، اين امر براي او سعادت محسوب ميشود، زيرا سبب ميشود كه يا به آن هدف برسد و يا دست كم در مسير رسيدن به آن حركت كند و هر يك از اين دو ـ هم به هدف والا رسيدن و هم در مسير هدف والا زيستن ـ براي انسان، سعادت محسوب ميشود. قرآن در مواردي به آرزوهاي انبياي عظام: اشاره ميكند، كه رسيدن و گام زدن در مسير آنها براي هر كس سعادت بخش است.

1. آرزوي برخورداري از توان و امكانات براي مبارزه با تبهكاران: قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ ءَاوِيَّ إِلَيَ رُكْنٍ شَدِيدٍ ;(هود،80) ]لوط[ گفت: ]افسوس![ اي كاش در برابر شما قدرتي داشتم، يا تكيهگاه و پشتيبان محكمي در اختيار من بود! ]آنگاه ميدانستم با شما زشت سيرتان دد منش چه كنم.[.

2. آرزوي پيامبر6 براي ايجاد رفاه و گشايش براي كمك به محرومان: وَ إِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغَآءَ رَحْمَةٍ مِّن رَّبِّكَ تَرْجُوهَا فَقُل لَّهُمْ قَوْلاً مَّيْسُورًا ;(اسرأ،28) و هر گاه از آنان ]=مستمندان[ روي برتابي و آرزوي رحمت پروردگارت را داشته باشي ]تا گشايشي در كارت پديد آيد به آنها كمك كني[. با گفتار نرم و آميخته با لطف، با آنها سخن بگو.

3. باقيات الصالحات بهترين آرزوها است: الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَوَةِ الدُّنْيَا وَ الْبَـَقِيَـَتُ الصَّـَـلِحَـَتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَ خَيْرٌ أَمَلاً ;(كهف،46) مال و فرزند، زينت نزدگي دنيا است و باقيات صالحات ]=ارزشهاي پايدار و شايسته[ ثوابش نزد پروردگارت بهتر و اميدبخشتر است.

4. آرزوي شهادت: وَلَقَدْ كُنتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِن قَبْلِ أَن تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ ;(آل عمران،143) و شما مرگ ]و شهادت در راه خدا[ را پيش از آن كه با آن روبهرو شويد آروز ميكرديد، سپس آن را با چشم خود ديديد، در حالي كه به آن نگاه ميكرديد.

5. آرزوي مرگ از نشانههاي صداقت در ادعاي دوستي با خدا است: قُلْ يَـََّأَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوَّاْ إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَآءُ لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُاْ الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَـَدِقِينَ ;(جمعه،6) بگو: اي يهوديان! اگر گمان ميكنيد كه ]فقط[ شما دوستان خداييد، نه ساير مردم، پس آرزوي مرگ كنيد، اگر راست ميگوييد ]تا به لقاي محبوبتان برسيد.[!

6. آرزوهاي انبيأ: شيطان، در تمام آرزوهاي انبيا دخالت ميكرد، تا آنان را از آرزوهايشان باز دارد و اين علامت آن است كه آرزوي انبيا ـ كه همهاش در جهت نيل به هدايت و رستگاري مردم بوده ـ از عوامل سعادت بوده است، و شيطان، دشمن سعادت انسان است.

7. وَ مَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَ لاَنَبِيٍّ إِلآ َّ إِذَا تَمَنَّيََّ أَلْقَي الشَّيْطَـَنُ فِيَّ أُمْنِيَّتِه...;(حج،52) هيچ پيامبري را پيش از تو نفرستاديم مگر اين كه هر گاه آرزو ميكرد ]و طرحي براي پيشبرد اهداف خود ميريخت[، شيطان القائاتي در آن ميكرد، اما خداوند القائات شيطان را از ميان ميبرد.

با توجه به موارد آرزو در آيات ذكر شده، و با توجه به اين كه از نظر اسلام ايمان و عمل صالح عامل سعادت انسان است: إِنَّ الاْ سًِنسَـَنَ لَفِي خُسْرٍ # إِلآالَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّـَـلِحَـَت;(عصر،2ـ3) انسانها همه در زيان هستند، مگر كساني كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند. ـ با توجه به اين دو مطلب ـ نتيجه ميگيريم كه از نظر قرآن، هر آرزويي كه از قبيل آرزوهايي باشد كه ذكر آنها در بالا گذشت، مانند آرزوهاي انبياي الهي و يا هر آرزويي كه در راستاي ايمان و عمل صالح باشد، سبب سعادت انسان، پسنديده و مورد رضايت خدا است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.